BRF Info

Brf Själland är tomträttsinnehavare av kvarteret Själland 3 sedan 1993, tomtens areal är 15.631 kvadratmeter. Fastigheten ligger i stadsdelen Kista. Adressen är Själlandsgatan 8-146.

Fastighetsägare, Brf Själland

Kontonummer/Autogiro

För olika ändamål har många anmält ett kontonummer till föreningen. Vill Du slippa postens avgift på utbetalningskort, anmäl ditt kontonummer (enklast till föreningens vita brevlåda) Du också. Glöm inte att ange clearingsnummer, och vilken bank numret finns i.

För att slippa inbetalningskorten, och att hålla koll på förfallodagar, erbjuder föreningen autogiro för alla. Ifall Du ännu inte har autogiro, bifogas blanketter.

Frågor kring avier/betalningar?

Simpleko Hyresavdelning, tel 018-66 01 60 (telefontid Mån-Fre 09.00-15.00, lunchstängt 12:00-13:00), kontakt: info@simpleko.se

På simpleko.se/avisering hittar du alltid dina aktuella aviseringsinställningar.

Förvaltare
Simpleko
Ljusbärargatan 2, 754 23 Uppsala
simpleko.se

Felanmälan, se https://brfsjalland.bostadsratterna.se/felanmalan

Bostadsrättstillägg - försäkring - styrelsansvarsförsäkring

Föreningen har tecknat fastighetsförsäkring med fullvärde samt bostadsrättstillägg hos Protector Forsikring ASA.
Styrelseansvarsförsäkring är tecknad hos AIG Europé Limited.

Bredband
Föreningen har fiber från Ownit.

Diskmaskin, tvättmaskin

Diskmaskin får ej användas om det inte finns våtrumsmatta eller läckageskydd (”plastbalja”) installerad under maskinen.

Läckageskydd finns att köpa till ringa kostnad där diskmaskiner säljs.  Installation av maskiner får endast göras av behörig.

Köksfläkt

Ventilationen för hela lägenheten styrs genom reglering i fläktkåpan ovanför spisen. Vid byte av kåpa får regleringen av fläkten och ventilationen ej påverkas. Fläkten sitter installerad på vinden. Vid problem med vindsfläkten kontakta Rolf (# 30).

Utbyte av köksfläktar

Det är viktigt att tänka på att köksfläkten måste samverka med fläkten som är placerad på vinden för att ventilationen i bostaden ska fungera bra. Fläkten på vinden suger ut luft från badrum, kök och en del garderober. Om köksfläkten är ”för stark” i förhållande till vindsfläkten så minskar ventilationen i övriga rum. Vid val av köksfläkt är det enklast om vi väljer en fläkt som fungerar enligt ”Alliance” tekniken. Då kommer köksfläkten också att styra fläkten på vinden och ventilationen blir bra. Det finns ett flertal fläktar av olika fabrikat att välja på. Googla på ”Alliance ventilation” för ytterligare information. Köper ni en fläkt så fråga efter om den fungerar enligt systemet ”Alliance” och välj en sådan. Det finns också andra lösningar men de är mer komplicerade både att installera och hantera.

Uteförråd

Kontinuerliga strömförbrukare såsom element, kyl och frys med mera får ej kopplas in i förråden. Ledningar och säkringar är ej anpassade för detta.

Parkering

Parkering på gården är förbjuden. Lastning och lossning är tillåten. Står bilen stilla utan någon aktivitet vid bilen räknas det som parkering,

Gästparkering / Korttidsuthyrning i mån om plats i vårt garage, kostnad 50 kr per dygn. Betalas i förskott. Kontakta Pál i nr 38.

Hyra av garageplats. Kontakta Pál i nr 38.

Biltvätt på  gården är förbjudet, brunnarna är inte utformade för att ta emot förorenat vatten.

Grovsopor

Grovsopcontainer ställs ut vid tvättstugan eller på Själlandsgatan. Se anslag vid sopsugarna. Tvättstugans nyckel passar i hänglåsen.
Se information på hemsidan "Container - sortering"

samt "Containerdatum"

ttps://brfsjalland.bostadsratterna.se/kalender/containerdatum

Katter och övriga djur

Djurägare är skyldiga enligt lag och enligt stadgar att hålla uppsikt över sina djur och att sanitär olägenhet ej uppstår.

Vi ber Er att hålla uppsikt över Era djur så att de ej förorenar och stör omgivningen.

Bollspel mm på gården

Bollspel på gården är ej tillåtet. Hängrännor och stuprör har blivit nedslitna när bollar hämtats från taken, blommor och växter har blivit nedtrampade när bollar hämtats från tomter. Det finns bollplaner i omedelbar närhet till vårt kvarter. Vi ber föräldrarna se efter sina barn, speciellt de lite äldre barnen.

Visa hänsyn till Dina grannar. Sitter folk ute och äter eller vilar så kan man "dämpa" sig lite och visa hänsyn. Trivseln och förståelsen grannar emellan blir större då.

Träfflokalen

Se https://brfsjalland.bostadsratterna.se/omradet/trafflokalen

Gårdsgrupp

Gårdsgruppens uppgift är att se över fastighetens och gårdarnas skick, förbättringar och eventuella reparationer mm.

Har du några förslag eller önskemål angående förbättringar, planteringar, utrustning mm för gårdarna och fastigheten, ta i så

fall kontakt med någon i gårdsgruppen. Sammankallande Helena Bergmark, Själlandsgatan 40.

Ta hänsyn till Dina grannar och tänk efter före.

Övriga regler och förordningar hänvisas till stadgarna.

Har Ni något att framföra till styrelsen, lägg en lapp i vita brevlådan, Själlandsgatan 110, tvättstugan. Styrelsen sammanträder normalt 1:a onsdagen i varje månad.

Med vänlig hälsning

Brf Själland